tisdag 26 augusti 2014

Jullista #4

En jullista som Annie har knåpat ihop. Denna måste jag helt klart svara på!

När börjar du baka inför julen? Vad brukar du baka då? 
Hm, i slutet eller mitten av November eller början av December brukar vi börja julbaka här hemma. Först blir det nästan alltid kanelbullar eller lussekatter.

Brukar du köpa julklappar, eller gör du dina egna? Vad för typ av presenter gör du då? 
Jag köper alltid julklappar. Hade jag haft mer tid så hade jag satsat på att göra några själv.

Finns det några julfilmer som du inte har sett men gärna skulle vilja se? 
Usch, det finns allt för många julfilmer som jag helt har missat. Jag skulle vilja se bland annat A Christmas Wish och Four Christmases.

Bildkälla: Klicka på denna länk.

Har du något favoritpynt till julen? 
Julgranen gör ju extremt mycket, en gran måste jag bara ha! 

Vilken är din favoritjulblomma, och varför? 
Min mamma köper alltid hem Julstjärnor, både röda och vita. Då och då köper vi även hem Amaryllis som blir väldigt vackra. Jag själv har nog ingen favorit, än(!)

Vilken typ av julgodis gör du mest av varje jul? 
Mamma gör en jättegod chokladkola eller vad man ska kalla det. Så himla gott! Detta blir det nog massor av!

Var ärlig nu; har du haft oturen att uppleva en jul som du kanske helst egentligen skulle vilja glömma? 
Ja, det har väl alla någon gång. Jag ser fram emot framtida julaftnar i mitt framtida hem!

Vilka brukar du fira julen med? 
Oftast med min mamma och den lilla familjen här. 

Vilken är din favoritaffär när det gäller att handla saker till julen/julklappar? 
När det kommer till juldekorationer så brukar Rusta, Ikea och Åhléns vara bästa butikerna. När det kommer till julklappar så springer jag mellan massa affärer, det beror på vem jag köper presenten till.

Vilken är din favoritjultidning? 
Just nu måste jag säga Allers, jag ska försöka hålla ögonen öppna för någon ny rolig jultidning i år.

Har du några traditioner den 23:e december? 
Vi brukar alltid spela bingolotto dagen innan julafton. Supermysigt!

Vad brukar du använda för typ av julklappspapper när du slår in dina julklappar? Har du någon favoritsätt att dekorera julklapparna? 
Jag köper bara något juligt paketpapper och dekorerar med rött eller grönt snöre. Jag tror att kombinationen "ljust-blått paketpapper med silversnöre" skulle vara väldigt fint dock... kanske i år?


Bildkälla: (1) & (2)

Har någon juldekoration från förra julen blivit kvar framme hemma hos dig under hela året? Om så är fallet, visa gärna en bild. 
Nej, allt åkte ner i julkartongen. 

Vilken julprodukt (inom mat&dryck) tycker du var godast förra året? 
Hm, kan inte komma på något speciellt faktiskt. Slarvigt av mig.

Brukar du ha en egen adventskalender, och om så är fallet, vilken typ av adventskalender? 
Nej, inte längre. Jag planerar någon form av julkalender i framtiden när jag har ett eget boende. Känns lite roligare och lättare när man har något eget att "styra och ställa" lite över.

Om du måste välja mellan julmusik och julfilmer, vad väljer du då? Motivera gärna :) 
Vilken svår fråga! Julmusik blir ändå svaret. Filmer kräver lite mer uppmärksamhet än musik och då kan julig musik vara mer rogivande. 

Vad tycker din familj och dina vänner om din extrema kärleksaffär med julen? 
Jag springer inte runt och skriker ut min kärlek till julen (som Buddy i filmen "Elf"), av den anledningen så tror jag att många i min omgivning inte tänker på hur kär i julen jag faktiskt är. Min julblogg har även hjälpt mycket då jag har någonstans att skriva ner mina känslor för julen. Min lillasyster kan dock tycka att jag är lite jobbig, hon kan vara en liten Grinch ibland...

Varför är julen så viktig för dig?
För att julen innebär så mycket positivt. Människor är mer givmilda och snälla mot varandra. Mysfaktorn ökar kring julen och familj/vänner blir superviktigt (även om de är viktiga året om så skiner det starkare under julen). Jag mår bra av allt julen är. Jag tror på magin! 


1 kommentar:

  1. Vad kul att du svarade på min lista!! Jag förstår att du ser fram emot att ha ett eget boende att dekorera och fira jul i! Det är väldigt skönt när man kan göra jul precis som man själv vill ha det! Hoppas du inte behöver vänta för länge:)
    Julkramar från Annie

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...