tisdag 18 augusti 2015

Egna julgranskulor!

Jag tycker att det är roligt om så mycket av juldekorationen är handgjord, det blir lite mer speciellt då. Däremot älskar jag att shoppa en massa julkrams när butikerna fyller hyllorna med sådant. Jag försöker variera mellan nytt och handgjort i alla fall.

Den här gången har jag gjort egna julgranskulor. Jag använde:
1). Cellplastkulor, 45 kr för 10 st (70 mm) 2). Mod Podge, 72 kr 3). Glitter i guld, 75 kr 4). En skumpensel/lackstrykare, 17 kr 5). Vit tråd (som jag hade hemma) och 6). Grillpinnar (som jag också hade hemma). 

Jag köpte mitt material från en butik som heter Slöjd och detaljer i stan (Stockholm), dem har även en hemsida: http://www.slojd-detaljer.se/

Såhär gjorde jag: 
Först målade jag en cellplastkula med Mod Podge, sedan täckte jag den med glitter. Jag ville att mina kulor skulle vara täta med glitter så jag gjorde två lager. När dessa kulor sedan hade torkat målade jag över ytterligare ett lager Mod Podge, detta för att kapsla in glittret. Sedan lät jag det torka. 

Avslutningsvis använde jag en vit tråd som jag knöt öglor av, tryckte ner knuten i det lilla hålet i cellplastkulan och sedan lite Mod Podge över. Torka, torka... och tadaa! 

Kul att veta: Jag gjorde 10 julgranskulor och då har jag mer än hälften av glittret kvar och ungefär halva Mod Podge-limmet kvar. Skumpenseln går givetvis fortfarande att använda. 



1 kommentar:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...